اطلاعات عمومی

شستن لباس نوزاد و لکه بری آن بدون آسیب به لباس و ایجاد حساسیت

شستن لباس نوزاد

 لباس‌های نوزادان دلبند شما به نگهداری و مراقبت خاصی نیاز دارند چون این لباس‌ها در تماس مستقیم با پوست هستند و به همین دلیل است که شستن لباس نوزاد از اهمیت خاصی برخوردار است.

این لباس‌ها باید تا حد ممکن تمیز و عاری از هر نوع آلودگی باشند و از طرف دیگر باید طوری شسته شوند که باعث تحریک و حساس شدن پوست لطیف کودک شما نشوند.

استفاده از شوینده نامناسب، دمای آب نامناسب و یا به کار بردن روش‌های غلط برای شستن لباس نوزاد می‌تواند باعث خراب شدن لباس‌ها و یا تحریک پوست نوزاد شود.

ما در این مقاله روش صحیح شستن لباس نوزاد و لکه بری آن را به شما آموزش خواهیم داد تا با به کار بردن این روش‌ها بدون آسیب به لباس نوزاد و ایجاد حساسیت‌های پوستی برای او بتوانید لباس‌ های نوزاد خود را تمیز و پاکیزه نگه دارید.

بهترین شوینده‌ها برای شستن لباس نوزاد چیست؟

اولین گام برای شستن لباس نوزاد انتخاب یک شوینده مناسب است.

وقتی شما به دنبال یک شوینده مناسب برای شستن لباس نوزاد خود هستید دو فاکتور را باید مد نظر داشته باشید، فاکتور اول قدرت پاک کنندگی و لکه بری بالا است چون لباس نوزاد به دلایل مختلفی ممکن است لک و کثیف شود و این کثیفی روی لباس‌های نوزادی که معمولا روشن و سفید هستند بیشتر خود را نشان می‌دهد.

فاکتور دوم ملایم بودن شوینده و عدم ایجاد حساسیت روی پوست نوزاد است چون پوست نوزاد بسیار لطیف و حساس بوده و ممکن است به عوامل مختلفی واکنش نشان دهد.

شوینده‌های آنزیم دار یا بیولوژیکی اگرچه قدرت پاک کنندگی بالایی دارند اما به طور کامل از الیاف لباس جدا نمی‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد آلرژی روی پوست نوزاد شوند.

بنابراین شوینده‌های بدون آنزیم یا غیربیولوژیکی با قدرت پاک کنندگی بالا بهترین گزینه برای شستن لباس نوزاد شما هستند.

شستن لباس نوزاد

لکه بری لباس نوزاد بدون آسیب به لباس و ایجاد حساسیت

لباس‌های نوزادان شما رنگ روشن و سفید هستند اما غذاهایی که آن‌ها مصرف می‌کنند ممکن است رنگ‌های متنوعی داشته باشند و لباس نوزاد شما را لک و کثیف کنند.

اما در این شرایط نیازی به نگرانی نیست،

شما در سه گام ساده می‌توانید لباس‌های نوزاد خود را لکه بری و مثل روز اول تمیز کنید:

  • ابتدا لباس را در آب سرد به مدت چند ساعت خیس کنید. اگر امکان خیس کردن لباس به مدت یک شب را دارید حتما این کار را انجام دهید.
  • مقداری شوینده غیربیولوژیکی (بدون آنزیم) روی محل لکه بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا اثر کند.
  • لباس را بشویید. برای این کار از دستورالعمل گفته شده روی برچسب مراقبتی آن تبعیت کنید. این روش روی همه لکه‌های معمولی مثل لکه غذا و … جواب می‌دهد و آن‌ها را کاملا پاک می‌کند.

اما در مورد لکه‌های خشک شده، قدیمی و لکه‌هایی که به روش گفته شده پاک نمی‌شوند روش زیر را دنبال کنید:

  • لباس را زیر شیر آب سرد بگیرید و در صورت امکان ۱۵ دقیقه آن را در آب سرد خیس کنید.
  • سپس یک ترکیب لکه بر قوی (مایع شوینده و یا یک لکه بر طبیعی خانگی) تهیه کرده و محل لکه را با آن بمالید.
  • لباس را بشویید. برای این کار از دمای ۴۰ درجه و شوینده مناسب کمک بگیرید.

برای پاک کردن لکه مدفوع روی لباس نوزاد مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تا حد ممکن مدفوع را از روی لباس جدا کنید. بهترین راه برای این کار این است که لباس را زیر شیر آب بگیرید.
  • مایع شوینده را روی محل لکه بریزید و چند دقیقه اجازه دهید تا اثر کند.
  • لباس را در بالاترین دمای ممکن در ماشین لباسشویی بشویید و در صورت نیاز از نرم کننده لباس استفاده کنید.
  • لباس را زیر آفتاب قرار دهید تا خشک شود. نور خورشید یک سفید کننده و لکه بر مناسب است که علاوه بر پاک کردن لکه‌های زرد باقیمانده روی لباس، میکروب‌های باقیمانده در سطح آن را نیز از بین می‌برد.

شستن لباس نوزاد و لکه بری

سوالات متداول درباره شستن لباس نوزاد

اگرچه انتخاب شوینده مناسب و روش‌های لکه‌بری دو اصل مهم در شستن لباس نوزاد به شمار می‌روند اما تنها سوالاتی نیستند که مادران جوان با آن‌ها مواجه هستند.

در ادامه به تعدادی از سوالات متداولی که ممکن است در شستن لباس نوزاد خود با آن مواجه شوید پاسخ خواهیم داد.

آیا برای شستن لباس نوزاد به شوینده خاصی نیاز دارم؟

همان طور که گفتیم شوینده مناسب برای شستن لباس نوزاد باید قدرت پاک کنندگی بالایی داشته باشد و در کنار این قدرت پاک کنندگی نباید باعث ایجاد حساسیت روی پوست نوزاد شود.

با در نظر گرفتن این شرایط بهترین شوینده برای شستن این لباس‌ها شوینده‌هایی هستند که فاقد آنزیم بوده و قدرت پاک کنندگی بالایی دارند.

شوینده‌های آنزیم دار پس از شستشو و آبکشی به طور کامل از لباس جدا نمی‌شوند و باقیمانده آن‌ها می‌تواند به پوست نوزاد صدمه بزند.

اما شوینده‌های غیرآنزیم دار این ویژگی را ندارند و به راحتی از لباس جدا می‌شوند. البته این نوع شوینده‌ها در دمای بالاتری فعال می‌شوند و به همین دلیل بهتر است لباس‌هایی برای نوزاد خود تهیه کنید که بتوان آن‌ها را در دمای بالا هم شست.

اما  با بزرگ‌تر شدن نوزاد میزان حساسیت پوست او نیز کاهش می‌یابد و شما به تدریج می‌توانید از شوینده‌های آنزیم دار نیز استفاده کنید.

این شوینده‌ها برای پاک کردن لکه‌های چربی و پروتئینی در آب با دمای پایین بسیار موثر هستند و در شرایطی که پوست کودک شما حساسیتی به آن‌ها نداشته باشد بهترین گزینه برای شستن لباس‌ها به شمار می‌روند.

شستن لباس نوزاد و لکه بری آن

آیا شستن لباس‌های نو قبل از استفاده ضروری است؟

اگر بخواهیم به این سوال یه پاسخ کوتاه بدهیم پاسخ مثبت است.

بهترین راه این است که شما قبل از استفاده از لباس‌های نو روی تن نوزاد خود یک بار آن‌ها را بشویید.

چون در طول فرآیند تولید و توزیع ممکن است مواد آلوده کننده مختلفی مثل گرد و غبار روی بافت این لباس نشسته باشد و لباس کاملا تمیز نباشد.

به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از پوشاندن لباس‌های نو و زیبا به تن نوزاد خود یک بار با یک شوینده ملایم غیرآنزیم دار آن‌ها را بشویید و خشک کنید. این کار احتمال آب رفتن و رنگ دادن لباس را در مراحل بعدی نیز کاهش می‌دهد.

بهترین دمای آب برای شستن لباس نوزاد چیست؟

همان طور که گفتیم بیشتر شوینده‌های غیرآنزیم دار در دمای پایین فعال نمی‌شوند بنابراین نمی‌توان لباس نوزاد را در آب سرد شست و انتظار داشت که کاملا تمیز شود.

بهترین دما برای شستن لباس نوزادان، دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه است و اگر نوزاد شما بیمار باشد و یا لباس او بیش از حد کثیف شده باشد می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط و محدودیت‌های شستشو بر اساس برچسب مراقبتی لباس آن را با آبی گرم‌تری هم بشویید.

البته حوله‌ها و لباس‌هایی که چندین بار استفاده می‌شوند را می‌توان با دمای بالا شست.

آیا برای شستن لباس نوزاد و نرم کردن پارچه باید از نرم کننده استفاده کنم؟

پوست نوزاد شما بسیار حساس است و پارچه‌های زمخت و خشن می‌تواند آن را آزرده کند. به همین دلیل بهتر است که همیشه برای شستن لباس نوزادی از نرم کننده نیز استفاده کنید اما برای این کار دو مورد استثنا وجود دارد.

مورد اول حوله‌ها و لباس‌های حوله‌ای هستند چون نرم کننده حاوی مواد مومی خاصی است که روی پرزهای حوله می‌نشیند و قدرت جذب آب را در آن از بین می‌برد.

مورد دوم لباس‌هایی هستند که روی آن‌ها پوشش ضداشتعال وجود دارد.

این پوشش ممکن است بر اثر استفاده از نرم کننده لباس از بین برود پس بهتر است این دو مورد را فقط با شویند‌ه‌های بدون آنزیم بشویید و از نرم کننده در شستن آن‌ها استفاده نکنید.

استفاده از نرم کننده

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید