ترفند

لباس های ضدآب را چطور بشوییم؟ چند ترفند برای دسته بندی کردن لباس‌ها و شستشوی لباس ضدآب

لباس های ضدآب مثل گورتکس که در دسته ی لباسهای ضدآب قرار میگیرد طوری ساخته شده‌اند که قطرات ریز آب از الیاف آن‌ها عبور نمی‌کند و همین ویژگی باعث می‌شود که بتوان از آن‌ها به عنوان لباس‌های مخصوص هوای بارانی استفاده کرد.

رویه بسیاری از لباس های ضدآب پاییزی و زمستانی مثل کاپشن و بارانی و بادگیر از گورتکس و الیاف ضدآب مشابه ساخته می‌شود تا علاوه بر گرم نگه داشتن، شما را از بارش باران هم حفظ کنند.
اما مشکل زمانی پیش می‌آید که بخواهید لباس‌های ضدآب خود را بشویید.
این لباس‌ها هم مانند هر لباس دیگری به شستشو و تمیز شدن نیاز دارند و همیشه نمی‌توان آن‌ها را خشک شویی کرد اما امکان آسیب دیدن لباس و از بین رفتن خاصیت ضدآب آن بر اثر شستشوی نادرست، همیشه وجود دارد.
ما در این مقاله اختصاصی به شما خواهیم گفت که لباس‌های ضدآب را چطور بشویید، در ادامه نیز چند ترفند برای دسته بندی کردن لباس‌ها به شما آموزش خواهیم داد.

لباس‌های ضدآب را چطور بشوییم؟

روش صحیح شستن لباس‌های ضدآب

الیاف لباس‌های ضدآب مثل گورتکس با پوشش تفلون پوشیده شده‌اند که از جذب آب روی الیاف جلوگیری می‌کند و این پوشش عمر مشخصی دارد که با شستشوی نامناسب کوتاه‌تر هم می‌شود.
اگر پس از مدتی استفاده از لباس ضدآب خود احساس کردید که این لباس دیگر ضدآب نیست و آب زیادی را به خود جذب می‌کند احتمالا در شستشوی آن اشتباه کرده‌اید.
دقت داشته باشید که لباس‌های ضدآب نیاز به شستشوی مکرر ندارند و بهتر است با فاصله بیشتری شسته شوند.
با این کار عمر لباس‌ها افزایش پیدا کردن و خاصیت ضدآب آن‌ها نیز دوام بیشتری خواهد داشت.
در هر صورت هرگاه که بخواهید این لباس‌ها را بشویید باید این کار را درست انجام دهید و نکات مهم زیر را فراموش نکنید:
  • قبل از شروع به هر اقدامی، ابتدا برچسب مراقبتی لباس را چک کنید. در این برچسب اطلاعات مفیدی درباره نحوه شستشو و مراقبت از لباس پیدا خواهید کرد.
  • بخش‌های مختلف لباس را به دقت بررسی کنید تا مثلا اگر قسمتی از آن از جنس دیگری مثل چرم و … باشد باید به روش متفاوتی تمیز شود.
  • جیب‌های لباس را خالی کنید و همه زیپ‌ها و دکمه‌های آن را ببندید تا برای شستشو آماده شود.
  • رعایت نکاتی که در برچسب مراقبتی لباس ذکر شده است (مثلا خشکشویی کردن و یا شستن با دست، دما و شوینده مناسب) برای حفظ قابلیت ضدآب لباس شما است و اگر می‌خواهید لباس های ضدآب شما عمر بیشتری داشته باشند حتما آن‌ها را رعایت کنید.
  • برای شستن بیشتر لباس‌های ضدآب نمی‌توان از شوینده‌ها و پودرهای معمولی استفاده کرد. برخی از این لباس‌ها باید با شوینده‌های فاقد آلکالاین شسته شوند اما به طور کلی شوینده‌هایی که مخصوص شستن پشم و ابریشم هستند pH خنثی دارند و برای شستن لباس های ضدآب هم مناسبند.
  • به طور کلی نباید از شوینده‌های پودری برای شستن لباس‌های ضدآب استفاده کرد و همیشه شوینده‌های مایع را برای این منظور به کار ببرید.
  • از دور ملایم شستشو در ماشین لباسشویی استفاده کنید و یا با دست آن‌ها را بشویید.
  • برای شستن لباس‌های ضدآب هرگز از نرم کننده یا سفید کننده استفاده نکنید.
  • پس از شستشو، شما می‌توانید از خشک کن هم استفاده کنید به شرطی که در برچسب مراقبتی، اجازه این کار داده شده باشد. در این صورت از دور کند و دمای پایین خشک کن برای خشک کردن لباس استفاده کنید.
  • خشک کردن لباس‌های ضدآب در هوای آزاد راه مناسب‌تری است اما اگر از خشک کن استفاده کردید پس از خشک شدن کامل، مجددا ۲۰ دقیقه دیگر لباس‌ها را در خشک کن، خشک کنید. این کار باعث می‌شود پوشش ضدآب الیاف لباس فعال شود و دوام بیشتری پیدا کند.

لباس‌های ضدآب را چطور بشوییم؟

روش صحیح دسته بندی کردن لباس‌ها برای شستشو

بارها گفته ایم که شستن لباس‌ها باید بر اساس رنگ و جنس آن‌ها صورت گیرد و اگر لباس تیره‌ای با لباس روشن شسته شود این امکان وجود دارد که لباس روشن شما رنگ بگیرد و خراب شود.

از طرف دیگر لباس‌هایی که جنس متفاوت دارند به روش شستشوی متفاوتی هم نیاز دارند و نمی‌توان آن‌ها را با هم شست.

در این راستا، دسته بندی کردن لباس‌ها بر اساس رنگ و جنس و … یک ضرورت است و حتما قبل از اقدام یه شستشو باید این کار را انجام دهید.

اما چطور می‌توان لباس‌ها را دسته بندی کرد؟

دسته بندی کردن لباس‌ها چه اصول و قواعدی دارد و بر چه اساسی باید انجام شود؟

 

در ادامه با برشمردن چند نکته به این سوال پاسخ خواهیم داد:
  • در اولین گام لباس‌های خود را بر اساس رنگ دسته بندی کنید و آن‌ها را به سه دسته، سفید، رنگی و تیره تقسیم کنید.
  • در مرحله بعد هر دسته را بر اساس جنس الیاف آن تقسیم بندی کنید مثل کتان، نخ، ترکیب آن‌ها با الیاف مصنوعی و لباس‌های ظریف.
  • در این مرحله برچسب مراقبتی لباس‌ها را چک کنید و اگر لباسی شرایط خاصی دارد آن را از بقیه جدا کنید.

این مساله به خصوص در مورد لباس‌های نو که برای اولین بار شسته می‌شوند اهمیت دارد.

  • اگر از جنس لباسی مطمئن نیستید و این لباس برچسب مراقبتی هم ندارد بهتر است احتیاط کنید و آن را با دست و با آب سرد بشویید.

برای اطمینان می‌توانید به یک کارشناس مراجعه کنید و اطلاعات کاملی در مورد لباس مورد نظر به دست آورید.

  • هر دسته را به طور جداگانه و به روشی که در برچسب آن‌ها ذکر شده است بشویید و مطمئن شوید که از دمای آب و شوینده مناسب این دسته برای این کار استفاده کرده‌اید.
  • لباس‌های پشمی و ابریشمی که در ماشین لباسشویی قابل شستشو هستند باید با شوینده‌های خاصی شسته شوند که مخصوص این نوع الیاف هستند.
  • هنگام قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی، دقت داشته باشید که هر دسته حجم مناسبی داشته باشد و از قرار دادن لباس‌هایی بیشتر از ظرفیت ماشین در آن اجتناب کنید چون این کار فشار زیادی به ماشین لباسشویی شما وارد می‌کند و باعث می‌شود که لباس‌ها کامل شسته نشوند.
  • از قرار دادن تعداد کم لباس در ماشین نیز خودداری کنید چون این کار نه تنها باعث اتلاف وقت می‌شود بلکه آب و برق را نیز هدر می‌دهد.

اگر ماشین شما قابلیت شستشو با نصف ظرفیت را دارد حتما از این قابلیت استفاده کنید.

  • لباس‌های پشمی سنگین و حجیم هستند و اگر قصد دارید آن‌ها را در ماشین بشویید دقت داشته باشید که تنها دو تا سه لباس پشمی می‌تواند ظرفیت ماشین شما را پر کند.
  • برای شستن لباس‌های تیره از شوینده مناسب لباس‌های تیره و برای شستن لباس‌های روشن نیز از شوینده مخصوص لباس‌های رنگی استفاده کنید، شوینده‌های مایع گزینه بهتری برای این کار هستند چون شوینده‌های پودری به طور کامل در آب حل نمی‌شوند و ممکن است لکه‌های سفیدی روی لباس تیره یا رنگی شما به جا بگذارند.
  • برای لباس‌های سفید می‌توان از شوینده قوی‌تر و حتی سفیدکننده هم (در صورتی که در برچسب لباس این اجازه داده شده باشد) می‌توان استفاده کرد.
  • اگر لباس رنگی خاصی دارید که رنگ پس می‌دهد آن را جدا بشویید.

برای اطمینان از این که لباس رنگی شما رنگ پس می‌دهد یا خیر، یک تست ساده انجام دهید.

یک پارچه سفید تمیز را خیس کنید و روی لباس بکشید، اگر پارچه تمیز ماند پس لباس شما رنگ نمی‌دهد و می‌توانید آن را با بقیه لباس‌های رنگی بشویید.

 

اما اگر پارچه رنگ گرفت باید لباس را جدا و ترجیحا با دست و با آب سرد بشویید تا رنگ آن بقیه لباس‌های رنگی شما را خراب نکند.

لباس‌های ضدآب را چطور بشوییم؟

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید